Suvepäevade järelkaja

EGeS suvepäevad Võrus 3.-4.08.2013

Pärnakad hakkasid juba varakult uurima, kuidas Võrru saab, sest liinibuss sõidab vaid korra päevas, läheb õhtul Võrru ja hommikul vara tuleb tagasi. Hinnapäringute vastused  bussi-firmadest ajasid juuksed püsti! Õnneks Tallinna sõbrad korjasid meid Viljandist oma bussi peale ja nii me saimegi suvepäevadele!

Pärnut esindasid viis liiget: Mart, Ester, Kärt, Eve ja Sybille. Kogu seltsist oli osalejaid viiekümne ringis, umbes üks kaheksandik liikmeskonnast.

Mõlemal päeval saatis meid palav päike, rikkalik toidulaud ja mõnus seltskond!

Avamine toimus Võrumaa Toidukeskuses. Ürituse avasõnad ütlesid Võrumaa EGeS juhataja Maimu Hinn ja seltsi esimees Raivo Maine. Saime kuulata mõnusat löötsamägu imekena nooriku - Merili Murde esituses. Sõime kõhud kõvasti täis ning suundusime Võru linnaga tutvuma. Mõlemal päeval oli meil superhea giid Artur Ruusmaa, kes ametilt muuseumi peavarahoidja. Esmalt vaatasime Võrumaa muuseumi põnevaid eksponaate kiviajast alates tänaseni välja. Samas oli üleval Võrumaa seltsiliste sugupuude näitus. Vaatamist oleks jätkunud pikemakski, aga aeg kiirustas tagant. Linnas jalutasime mööda Kreutzwaldi radu, viskasime pilgu peale vanadele ajaloolistele hoonetele, käisime Tamula järve randa imetlemas, nautisime Roosisaare kaunist rippsilda, kaesime Lauluisa sammast ning patseerisime vastsel promenaadil. Kahe päeva jooksul sai mitmeid kalmistuid külastada. Esiti Võru kalmistut, kuhu Kreutzwaldi ema ja tütargi maetud. Huvitavalt palju oli seal säilinud juutide hauatähiseid.

Öömaja pakkus Väimela Kutsehariduskeskus. Omal käel saime tutvuda Väimela mõisa-kompleksi hoonete ja maaliliste Väimela Mäejärve ning Väimela Alajärvega.

Lisaks õhtusöögile saime bistroos mõnusa kultuuri-elamuse. Võrumaa seltsi esinaine Maimu Hinn on lisaks genealoogiale kõva tegija kohalikus rahvamajas rahvatantsus kui ka kellade mängus! Oli mida vaadata ja kuulata! Tublid!

Teise päeva esimene sihtmärk oli Roosa Jakobi kirik ja kirikaed. Kirik on suhteliselt noor, ehitatud 1893. Vendade Kriisade esimesena tehtud orel sai Roosal 1900 üles pandud.

Mõniste Muuseum on vanim vabaõhumuuseum Eestis, kus iga aastaga kogud täienevad või muutuvad ruumide kasutused. Tuleval aastal on plaanitud elutoa asemel eksponeerida selles ruumis eelmise vabariigi ajal asunud kaupluse sisustust. Sel kauplusel oli nii põnev ajalugu, kuidas ta talumeeste käest poerentniku omandiks sai ning seejärel 1940-ndal kiiresti maha müüdi. Et müügitehing kinnistamata jäi (segaste aegade tõttu), sai kompensatsiooni taas endise rentniku järeltulijad. JOKK.

Rõuge Maarja kirik asub kõrgel mäel, ehitatud 1730. aastal. Kiriku tornist saab kauneid panoraam fotosid klõpsida. Üle tee asub Vabadussõja monument, mille kohalikud omal ajal maasse peitsid ja taas originaalis üles sai pandud.

Rõuge kalmistult leidsin huvitava metallristi, kus tagaküljel kirjas: Mehe käe läbi surma saanud. Eesti Ema monumenti Rõuges saime kaeda läbi bussiakna, sest Võrumaa suve-päevade lõpp hakkas kätte jõudma. Toidukeskuses alustasime ja samamoodi ka lõpetasime: mõnusa lõõtsamuusikaga ning Võru osakonna ja EGeS juhataja lõpusõnadega.

Täname võrokesi suurepäraselt korraldatud suvepäevade eest! Seadsite lati ikka väga kõrgele, tulevate päevade korraldajate „hirmuks“!

Järgmised suvepäevad toimuvad kahe aasta pärast augusti esimesel nädalavahetusel. Pange vaim valmis!